Wat is dat nu eigenlijk ... Profit First?


We hadden een heel fijn gesprek gehad, over toekomstplannen , de dagelijkse hectiek en hoe moeilijk het is om jezelf niet te verliezen wanneer 'de zaken goed gaan'.


Ik zat samen met een vriendin, die al enkele jaren een succesvol adviesbureau runt, te genieten van een lunch en toen kwam die vraag:


Wat is dat nu eigenlijk , Profit First?

Mijn hele gezicht begon te stralen, want over Profit First praat ik écht heel graag.

Ik vertelde haar toen dit :


Profit First is een cash-management systeem , of eenvoudig gezegd : een systeem dat je helpt om je geld (beter) te beheren. Als ondernemers hebben we een drang om op te volgen hoeveel geld er op onze zakelijke rekening staat.

Afhankelijk van dat bedrag, nemen we beslissingen.


Nieuwe laptop nodig?

Even kijken hoeveel er op de rekening staat.


Interessante uitnodiging voor een opleiding?

Even kijken hoeveel er op de rekening staat.


Extra opdracht aannemen of kiezen om het even rustiger aan te doen?

Even kijken hoeveel er op de rekening staat.


Is het dan zo verkeerd om na te kijken hoeveel er op mijn rekening staat?

Ik zag de diepe frons in haar voorhoofd verschijnen.


Nee, het is helemaal niet verkeerd, integendeel , het is gewoon inherent aan ons gedrag.


Alleen is het bedrag op die ene rekening niet echt representatief voor het geld dat je als onderneming 'mag' uitgeven.



Elke euro die klanten aan je betalen moet eigenlijk verdeeld worden over een aantal bestemmingen.


Zo gaat er een deeltje naar de btw, belastingen, sociale bijdragen, jouw eigen loon , de kosten die terugkerend zijn en uiteraard ook nog naar de winst.


Dat laatste verliezen ondernemers wel eens uit het oog.


Was je jouw bedrijf niet gestart om een winstgevende zaak in de wereld te zetten?

Ahum... ja , inderdaad, alleen kwamen er zoveel onverwachte uitgaven op je pad.

En haalde je toch niet zoveel omzet binnen als je had gedacht.


In het Profit First systeem gaan we ervoor zorgen dat je toch altijd winst neemt, al is het maar 1%.


Als je momenteel je bedrijf runt met 100%, zal je het met 99% ook nog wel lukken hoor.


Eigenlijk gaan we er voor zorgen, dat wanneer jij een blik werpt op je bankrekening, zoals je het nu toch gewoon bent, daar effectief het geld staat dat je kan benutten en gaan we het geld dat niet van jou is, maar van de belastingen, btw , sociale lasten ,... op een aantal aparte rekeningen staat.


Ze knikte naar me en gaf meteen al aan dat dit systeem heerlijk klinkt.

Het zou haar veel meer rust geven.


Kunnen we aan de slag met dat systeem in mijn bedrijf?

Hoe we dat praktisch doen, komt in een volgend artikel uitgebreid aan bod.



Cindy Collier

Winstcoach

13 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2023 by Fashion Diva. Proudly created with Wix.com